I n ultimele 2 decenii, au existat o serie de sanctiuni pe care Google le-a aplicat unor site-uri si branduri faimoase. Sanctiunile au variat de la simple greseli pana la nerespectarea flagranta a regulilor Google. Unele dintre aceste penalitati sunt algoritmice, altele au fost manuale.
Forbes si alte site-uri de stiri au fost pedepsite de Google in 2011 pentru ca au vandut link-uri pe site-urile lor. De obicei cele mai multe sanctiuni se datoreaza cumpararii de link-uri, in cazul site-ului Forbes, aceasta s-a datorat vanzarii de link-uri. Google a postat o notificare pe blogul lor pentru webmasteri prin care le reaminteste webmasterilor despre pericolul vanzarii de linkuri. Partea interesanta a acestor penalizari este ca de multe ori persoanele ce detin functii inalte de conducere de la aceste companii nu isi dau seama ca editorul, autorul, bloggerul etc. vinde link-uri pe acel site. De multe ori acestea sunt tranzactii “ascunse” sau deal-uri de 1 la 1 facute intre o companie si scriitor/autor.
De fapt, Forbes a primit in prealabil un avertisment de “link nenatural” inainte de sanctiunea finala, Matt Cutts de la Google a raspuns pe forum cu mai multe sfaturi de cum cei de la Forbes pot evita sanctiunea.
In aceea perioada TechCrunch au postat un articol intitulat: “Forbes acuzati de vanzare de linkuri, se prefac ca nu stiu nimic, dar uita sa sterga toate linkurile de pe site-ul lor“. Pe scurt, au facut un efort urias de eliminare a link-urilor pe care le-au vandut, dar au uitat sa dea jos mult dintre acestea.
Managerul de marketing digital de la Forbes a postat o copie a mesajului de penalizare manual pe care l-a primit de la Google:
Acum cunoscuti sub numele de Genius, aceasta companie a avut intregul site penalizat in perioada de Craciun a anului 2013. Aceasta a fost o actiune manuala din cauza unei scheme de linkuri pe care o rulau in schimbul tweet-urilor. In esenta, afacerea a fost ca, daca dadeai un link catre blogul Rap Genius, ei ti-ar mentiona site-ul sau numele in tweet-urile lor.
John Marbach, fondatorul startup-ului de filtrare a e-mailurilor Glider, a trimis un e-mail pentru a cere detalii, iar Rap Genius s-au oferit sa posteze tweet-uri cu link-uri care duceau catre blogul sau, in schimbul plasarii unor link-uri catre versurile lui Justin Bieber, postate de pe site-ul Rap Genius. Link-urile erau concepute pentru a pacali Google sa ofere Rap Genius o pozitie mai buna in rezzultatele organice la cautarile de versuri ale melodiilor din noul album al lui Justin Bieber – albumul fiind proaspat lansat.
Desi acest lucru poate parea o strategie buna de marketing, este o incalcare grava a politicilor Google. In cele 10 zile in care Rap Genius au fost penalizati, au pierdut aproximativ 700.000 de vizitatori pe zi.
Mozilla (creatorii browser-ului Firefox si ai clientului de email Thunderbird) au fost penalizati in aprilie 2013 pentru „UGC spam” sau spam de continut generat de utilizatori. In esenta, ceea ce s-a intamplat aici a fost ca blogul lor a fost setat sa aprobe automat comentariile, care s-au acumulat rapid intr-o serie uriasa de content spam – in total s-au adunat 12MB de spam din 21,169 comentarii.
Mozilla a eliminat paginile care contineau backlink-uri, iar sactiunea a fost ridicata.
In februarie 2013, Interflora, un site ce oferea servicii de livrare de flori, a fost penalizat de Google pentru incalcarea regulilor pentru webmasteri, in special portiunea de backlink a acestuia. Aceasta penalizare facea parte din efortul Google la acea vreme de a penaliza site-urile care profitau de „advertoriale” (articole platite). Interflora si-a intensificat strategia de backlink chiar inainte de Ziua Indragostitilor, cel mai probabil in speranta de a avea un avantaj in pozitionarea din rezultatele organice Google (SERP’s).
Articolele platite sau chiar materialele publicitare in sine nu sunt impotriva ghidurilor Google, dar daca acestea contin backlink-uri de urmarire in continutul lor, este practica pe care Google nu o recomanda. Daca e necesar sa adaugi un link intr-un articol catre un alt site, foloseste atributul “no follow”.
Mai multe site-uri web si site-uri de stiri de mare profil au fost penalizate impreuna cu Interflora in aceeasi perioada.
In februarie 2011, Overstock.com a fost penalizat de catre Google pentru ca a oferit reduceri in schimbul backlink-urilor catre site-ul lor. Desi a fost considerata initial o tactica de marketing inteligenta si de succes, Overstock a fost totusi penalizat. In acel an, ei au atribuit o pierdere de stoc de la 1,08 miliarde de dolari la 1,05 miliarde de dolari in urma penalizarii primite de la Google, conform Salt Lake Tribune.
Sanctiunea a fost ridicata in Aprilie 2011.
Aratand ca o penalizare Google nu este mereu datorita tacticilor companiei, ci mai degraba vina firmei ce presta servicii SEO pentru retailerul american JCPenney, acestia suferind o scadere uriasa in rezultatele organice Google. Motivul penalizarii: firma ce presta servicii SEO pentru retailerul american, practica tactici de tip Black Hat SEO – link-uri platite, primite de la site-uri ce nu aveau nicio legatura cu zona de retail (site-uri ce angajau muzicieni pentru diverse ocazii, site-uri ce ofereau servicii de tuning pentru masini etc).
Penalizarea din partea Google a durat doua luni.
In februarie 2006, BMW au fost penalizati pentru manipularea rezultatelor cautarii organice pentru termenul „masina uzata”, redirectionand utilizatorii catre pagina obisnuita a companiei BMW atunci cand vizitatorii faceau click pe rezultat. Acest tip de practica black hat SEO mai este denumita si “cloaking”.
Sanctiunea primita de BMW a facut parte dintr-o campanie mai ampla a Google in ce priveste anti-spam-ul international pe care Google o desfasura in jurul anului 2006. Pentru folosirea acestor tactici interzise, site-ul BMW a fost eliminat complet din rezultatele cautarilor Google timp de trei zile.
In 2012, The Home Depot le-a cerut partenerilor sai sa creeze link-uri de redirectionare catre site-ul lor cu un anchor text recomandat. Daca acest lucru nu a fost suficient de rau, ei au sugerat, de asemenea, ca aceste legaturi sa fie ascunse (mai exact, folosind text alb pe fundal alb, plasand text in spatele unei imagini).
Penalizarea a dus la o scadere de doua luni in rezultatele Google search pentru multe dintre paginile de produse ale Home Depot.