Glosar de termeni SEO

O lista de termeni si definitii legate de optimizarea motoarelor de cautare si marketingul digital

1Redirectionare de tip 301
Indica o redirectionare permanenta care redirectioneaza o adresa URL la alta. Odata ce o redirectionare 301 este adaugata la o pagina, toti utilizatorii si robotii care viziteaza pagina respectiva vor fi trimisi automat catre pagina redirectionata. Aceste redirectionari pot ajuta un site sa pastreze valoarea SEO de la un backlink care merge la o pagina care nu mai exista.
2Redirectionare de tip 302
Indica o redirectionare temporara, similar cu o redirectionare 301. Principala diferenta dintre cele doua redirectionari este ca un 301 este permanent, iar un status 302 este temporar.
3Eroare 403
Un cod de stare HTTP care indica faptul ca unui client ii este interzis sa acceseze o adresa URL valida. Serverul intelege cererea, dar nu o poate indeplini din cauza unor probleme la nivelul clientului.
4Eroare 404
Un cod de stare HTTP care indica o pagina web care nu mai poate fi gasita prin adresa URL. Exemple: pagini sterse sau pagini care nu exista pe site.
5Eroare 500 – Internal Server Error
Un cod de stare HTTP care indica faptul ca serverul, in timp ce lucra pentru a obtine raspunsul necesar si a gestiona cererea, a primit un raspuns invalid.
6Eroare 502 – Bad Gateway
Un cod de stare HTTP care indica faptul ca serverul a intalnit o situatie pe care nu stie cum sa o gestioneze & rezolve.
7Above the Fold – In partea superioara a paginii
Continut care apare pe un site web, in partea superioara a paginii, inainte ca utilizatorul sa dea scroll in jos. Google a creat algoritmul de aranjare a paginii in 2012 pentru a reduce clasamentul site-urilor web care prezinta prea multe reclame in acest spatiu.
8Algoritm
Un program complex utilizat de motoarele de cautare pentru a prelua date si a furniza rezultate pentru o interogare. Motoarele de cautare utilizeaza o combinatie de algoritmi pentru a furniza pagini web clasate printr-o pagina de rezultate bazata pe o serie de factori si semnale de clasare.
9Atribut ALT
Cod HTML care furnizeaza informatii utilizate de motoarele de cautare si cititoarele de ecran (pentru nevazatori si persoanele cu deficiente de vedere) pentru a intelege continutul unei imagini. Cunoscut si ca: Alt Text.
10Afiliat
Un site afiliat comercializeaza produse sau servicii care sunt de fapt vandute de un alt site web sau companie in schimbul unor taxe sau comisioane.
11Anchor text
Cuvantul sau cuvintele pe care se poate face clic dintr-un link. Acest text are scopul de a oferi informatii contextuale persoanelor si motoarelor de cautare despre ce reprezinta pagina web sau site-ul web catre care este legata.
12AI – Inteligenta Artificiala
Stiinta de a face computere sa indeplineasca sarcini care necesita inteligenta umana. In loc sa urmeze un set de reguli programate (cum ar fi un algoritm), un sistem informatic AI este practic un creier digital care invata si se adapteaza constant.
13Autoritate
Combinatia de semnale utilizate de motoarele de cautare pentru a evalua site-urile web si paginile web in scopul clasarii acestora in SERPs - rezultatele organice. Cu cat autoritatea unui site este mai mare, cu atat acesta o sa fie clasat pe pozitiile superioare in rezultatele cautarilor.
14B2B
Prescurtare pentru business-to-business. Un model de afaceri in care companiile implicate fac schimb de bunuri si servicii.
15B2C
Prescurtare pentru business-to-consumer. Termenul business-to-consumer (B2C) se refera la un model de afaceri de vanzare a produselor si serviciilor direct intre o afacere si consumatorii care sunt utilizatorii finali ai produselor sau serviciilor sale. Majoritatea companiilor care vand direct consumatorilor pot fi numite companii B2C.
16Backlink
Link extern pe care site-ul tau il primeste de la un alt website. Aceste linkuri mai sunt cunoscute ca “linkuri inbound” sau “linkuri externe”.
17Baidu
Cel mai popular motor de cautare din China, Baidu a fost fondat in ianuarie 2000.
Baidu Homepage
18Bing
Numele motorului de cautare Microsoft. Bing a fost lansat in iunie 2009, inlocuind Microsoft Live Search (anterior MSN Search si Windows Live Search). Din 2010, Bing a alimentat rezultatele de cautare organice ale Yahoo, ca parte a unui acord de cautare incheiat de Microsoft si Yahoo in iulie 2009. Bing are o cota de piata de 4.01%.
Bing Homepage
19Black Hat SEO
Utilizarea unor tehnici neetice sau manipulative pentru a creste clasamentul unui site in rezultatele motoarelor de cautare.
20Bot - robot, spider, crawler
Un program care realizeaza o sarcina mai mult sau mai putin autonom. Motoarele de cautare folosesc boti pentru a gasi si adauga pagini web la indexul lor de cautare.
21Bounce Rate - Rata de respingere
O valoare care va spune procentul de utilizatori care ajung pe o pagina a unui site web si apoi parasesc site-ul fara a vizualiza alte pagini.
22Blog
O publicatie de continut, sortata in ordine cronologica, cu continutul cel mai recent aparand in partea de sus. Continutul reflecta interese personale sau corporative si poate fi scris de o persoana sau un grup de colaboratori. Blogurile au fost numite initial "jurnale web".
23Breadcrumbs
Un element de navigare care ii ajuta pe utilizatori sa-si dea seama cu usurinta pe ce pagina se afla intr-un site web.
24Broken Link
Un link care duce catre o eroare de tip 404 - Not Found. De obicei, o legatura se intrerupe atunci cand: site-ul web nu este disponibil (offline), o pagina web este eliminata fara implementarea unei redirectionari sau adresa URL este schimbata fara implementarea unui redirectionari.
25CTA - Call to Action
Indemnul la actiune (CTA) articuleaza in mod clar urmatorul pas. Cateva exemple sunt: ​​„Aflati mai multe”, „Contactati-ne”, „Cumparati acum”, „Urmariti-ne” si „Inscrieti-va”. Testarea de tip A/B ofera o oportunitate excelenta de a experimenta diferite indemnuri la actiune si de a optimiza mesajele cu ajutorul indemnurilor care obtin cel mai bun raspuns din partea vizitatorilor site-ului.
26Cache
O tehnologie care stocheaza temporar continut web, cum ar fi imagini, pentru a reduce pe viitor timpul de incarcare a paginilor.
27Canonical URL - URL Canonic
Un element de cod HTML care specifica o adresa URL preferata, atunci cand mai multe adrese URL au acelasi continut sau continut similar, pentru a reduce continutul duplicat. Cunoscuta si sub numele de canonizare.
28ccTLD
Un domeniu de nivel superior ce include codul de tara. De exemplu, o companie cu sediul in Regatul Unit ar avea un domeniu ca acesta: www.site.co.uk, unde uk este ccTLD.
29Chatbot
Un chatbot este un software bazat pe inteligenta artificiala care poate simula conversatiile umane, permitand companiilor sa interactioneze fara probleme cu utilizatorii. Adesea integrati in site-uri web, chatbotii pot oferi raspunsuri instantanee la intrebarile clientilor si pot ajuta la navigarea pe site. In acest fel, pot imbunatati procesul SEO prin cresterea interactiunii utilizatorilor si reducerea ratelor de respingere.
30Click Bait
Continut care este conceput pentru a atrage oamenii sa dea clic, promitand excesiv sau inducand in mod intentionat in eroare in titlurile unui articol sau postari, astfel incat editorii sa poata castiga venituri din publicitate.
31CTR - Click-Through Rate
Rata de clic - O valoare care reprezinta procentul de clicuri peste afisarile unui hyperlink sau a unei reclame de tip PPC (Google Ads sau Meta Ads), care masoara cat de eficient este linkul sau anuntul in atragerea de trafic.
32CMS - Content Management System
O aplicatie web care le permite utilizatorilor sa creeze, sa incarce si sa gestioneze pagini web, articole, etc. Platforme populare CMS sunt Wordpress, Magento, Shopify sau Wix.
33CPC (Cost Per Click)
Aceasta valoare reprezinta cat de scumpa ar fi suma medie licitata pentru un cuvant cheie particular. Acest lucru inseamna ca advertiserul plateste doar atunci cand cineva da click pe anuntul sau, indiferent daca utilizatorul efectueaza o actiune dorita (cum ar fi o achizitie sau o inscriere) sau pur si simplu viziteaza pagina respectiva.
34CSS – Cascading Style Sheets
Un limbaj care descrie modul in care elementele HTML (de exemplu, culoarea, fonturile, dimensiunile) ar trebui sa apara pe paginile web si sa se adapteze atunci cand sunt vizualizate pe diferite dispozitive.
35DuckDuckGo
Un motor de cautare care a fost fondat pe 28 septembrie 2008. Este adesea laudat pentru concentrarea puternica pe confidentialitatea utilizatorilor si pentru lipsa personalizarii cautarilor. DuckDuckGo se bazeaza pe peste 400 de surse pentru a-si difuza rezultatele cautarii, inclusiv motoarele de cautare verticale, propriul crawler, DuckDuckBot, Bing si Yandex.
DuckDuckGo Homepage
36Duplicate Content - continut duplicat
O copie exacta sau similara a unui fragment de continut sau a unui articol, regasita pe o alta pagina sau pe un alt site web.
37E-E-A-T - Experience, Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness
Acronim pentru Experienta, Expertiza, Autoritate si Incredere. Reprezinta un concept preluat din ghidul pentru evaluarea calitatii cautarii Google, care este mai bine cunoscut sub numele de E-E-A-T. E-E-A-T reprezinta semnale pe care Google le foloseste pentru a determina continutul de calitate, dar nu este un factor direct de clasare.
38Favicon
Un favicon este o pictograma grafica mica, care se gaseste langa numele site-ului web in fila browserului. Numele asa cum este astazi a fost derivat din FAVoritesICON. De regula, aceasta pictograma contine fie logo-ul marcii, prima litera, fie orice imagine care este relevanta pentru site-ul respectiv.
39Google Analytics (GA)
Un instrument Google gratuit de analiza web care poate fi folosit pentru a urmari comportamentul vizitatorilor, sursele de achizitie de trafic, performanta continutului si multe altele.
40Google Trends
Un instrument oferit de Google care permite utilizatorilor sa vada cat de des au fost introdusi anumiti termeni de cautare in cautarea Google intr-o anumita perioada de timp. Ofera o reprezentare grafica a popularitatii unui anumit termen de cautare sau a unui grup de termeni de cautare si permite utilizatorilor sa compare popularitatea diferitilor termeni de cautare.
41Google Suggest
Google Suggest, cunoscut si sub denumirea de Google Autocomplete, este o functie din motorul de cautare Google care ofera predictii si sugestii in timp real pentru interogari de cautare, pe masura ce utilizatorii incep sa tasteze in bara de cautare. Aceste sugestii se bazeaza pe o combinatie de factori, inclusiv cautari populare, istoricul cautarilor utilizatorului si subiecte in tendinte.
Exemplu de google autocomplete
42Google Business Profile - fost Google My Business
Un instrument gratuit folosit de companiile locale pentru a-si gestiona prezenta pe Google Search si Google Maps. Ajuta companiile sa prezinte informatii cheie, sa raspunda la recenzii, sa posteze actualizari si sa incarce fotografii.
Exemplu de profil Google Business
Exemplu de profil google my business
43Googlebot
Sistemul de accesare cu crawlere web pe care Google il foloseste pentru a gasi si adauga noi site-uri si pagini web la indexul sau.
44Google Hummingbird
Un algoritm de cautare Google care a fost anuntat oficial in septembrie 2013, dupa ce a fost folosit timp de o luna. Scopul Hummingbird a fost de a intelege mai bine contextul complet al interogarilor (adica, cautarea semantica), mai degraba decat anumite cuvinte cheie, pentru a oferi rezultate mai bune.
45Google Panda
O actualizare majora a algoritmului Google care a fost lansata initial in februarie 2011 si a fost urmata de numeroase actualizari ulterioare. Scopul Google Panda a fost de a reduce vizibilitatea continutului de valoare redusa. In 2016, Panda a devenit parte a algoritmului de clasare de baza al Google.
46Google Penguin
Un algoritm Google major care a fost lansat in aprilie 2012 si a fost urmat de o serie de actualizar. Scopul Penguin a fost de a reduce vizibilitatea site-urilor supraoptimizate sau a site-urilor care au abuzat excesiv de anumite tactici de spam (de exemplu, construirea de link-uri de calitate scazuta, spam cu cuvinte cheie). In 2016, Penguin a inceput sa ruleze in timp real ca parte a algoritmului de baza al Google.
47Google RankBrain
O schimbare majora a algoritmului Google a fost introdusa oficial in octombrie 2015, desi fusese in testare cu cateva luni inainte. Cu RankBrain, Google a adaugat machine learning la algoritmul sau si a fost numit al treilea cel mai important semnal de clasare. In iunie 2016, a fost dezvaluit ca RankBrain a fost implicat in fiecare interogare si are un impact asupra clasamentelor in rezultatele de cautare.
48Heading Tag
Etichetele de antet HTML (H1-H6) separa continutul in sectiuni, in functie de importanta, cu H1 fiind cel mai important si H6 fiind cel mai putin important. Etichetele de titlu ar trebui folosite in mod natural si ar trebui sa incorporeze cuvintele cheie tinta acolo unde este relevant, deoarece acest lucru poate oferi un mic avantaj SEO.
Exemple de headinguri H1 > H6
Exemple de headinguri
49HTTP – Hypertext Transfer Protocol
Un protocol pentru preluarea resurselor transferate de la un server de computer la un browser web.
50HTTPS - Hypertext Transfer Protocol Secure
Un protocol securizat pentru preluarea resurselor care utilizeaza un Secure Sockets Layer (SSL) pentru a cripta datele transferate intre un site web si un browser web. HTTPS este un factor minor de clasare Google.
51Index
Baza de date pe care motoarele de cautare le folosesc pentru a stoca si a prelua informatiile adunate in timpul procesului de crawling.
52JavaScript – JS
Un limbaj de programare care face posibila inserarea dinamica de continut, link-uri, metadate sau alte elemente pe site-uri web. JavaScript poate face dificila accesarea cu crawlere si indexarea paginilor web pentru robotii motoarelor de cautare si poate creste timpul necesar pentru incarcarea paginii web.
53Keyword - Cuvant cheie
Cuvantul, cuvintele sau expresia pe care un specialist SEO sau un agent de marketing vizeaza in scopul de a potrivi si de a clasifica ceea ce cauta utilizatorii. Cuvintele folosite pe paginile web pot ajuta motoarele de cautare sa determine care pagini sunt cele mai relevante pentru a fi afisate in rezultatele organice atunci cand un utilizator introduce o interogare.
54Landing Page
Orice pagina web la care poate naviga un vizitator.
55Link Building
Un proces conceput pentru a determina alte site-uri web de incredere si relevante sa trimita catre site-ul tau pentru a te ajuta sa iti imbunatatesti clasarea si vizibilitatea in motoarele de cautare.
56Local SEO
Procesul de consolidare a prezentei online a unei companii pentru a imbunatati vizibilitatea in rezultatele cautarii locale. Aceasta implica tactici precum optimizarea profilurilor de afaceri Google, incorporarea de cuvinte cheie specifice locatiei si gestionarea recenziilor online. Scopul principal al Local SEO este de a atrage clienti dintr-o anumita zona si de a-i ajuta sa descopere rapid afacerile locale.
57Meta Descriere
O eticheta care actioneaza ca o descriere a continutului unei pagini web. Acest continut nu este folosit in algoritmii de clasare, dar este adesea afisat ca fragmentul care apare in rezultatele cautarii. Descrierile precise si captivante pot creste rata de clic organica. Meta descrierea trebuie sa cuprinda intre 120 si 158 de caractere.
58Meta Titlu
Acest tag este afisat in fila browserului si va spune pe ce pagina va aflati. Titlurile meta sunt, de asemenea, citite de robotii motoarelor de cautare si vazute de utilizatorii care cauta pe web. Desi Google nu specifica o lungime recomandata a etichetei de titlu, majoritatea browserelor pot afisa primele 50-60 de caractere ale unei etichete de titlu.
59Minification
Procesul de minimizare a codului si a marcajului implicat in documentele si scripturile unui site web. Ca urmare a minimizarii, site-urile web pot avea timpi mai rapizi de incarcare a paginii si pot imbunatati experienta vizitatorilor.
60NAP - Name, Address & Phone
NAP (nume, adresa si telefon) este un termen folosit pentru a descrie cele mai elementare informatii necesare pe care o afacere ar trebui sa le afiseze online. A avea un NAP consecvent este un factor important local SEO.
61Nofollow
Reprezinta un atribut care le spune motoarele de cautare sa nu urmeze un anumit link. Acest lucru se face in cazurile in care un site web nu doreste sa transfere autoritate catre o alta pagina web sau pentru ca este un link platit.
62Noindex
Reprezinta un atribut care le spune motoarele de cautare sa nu indexeze o anumita pagina web.
63(not provided)
Dupa ce motoarele de cautare au trecut la cautarea securizata in 2011, datele despre cuvinte cheie au fost eliminate din Google Analytics, fiind inlocuite cu „(not provided - nefurnizat)” – facand astfel imposibil sa se stie ce interogari erau responsabile pentru vizitatorii care au accesat un site web.
64Off-Page SEO
SEO off-page se refera la eforturile de optimizare care au loc pentru a-i imbunatati vizibilitatea unui site web si clasamentul in motoarele de cautare. Aceste eforturi pot include crearea de backlink-uri, cresterea mentiunilor si cresterea angajamentului pe platformele de social media.
65On-Page SEO
SEO on-page se refera la procesul de optimizare a paginilor web individuale pentru a se clasa mai sus si a castiga mai mult trafic relevant in motoarele de cautare. Pe langa publicarea de continut relevant si de inalta calitate, SEO On-Page include optimizarea codului HTML (de exemplu, etichete de titlu, metaetichete), arhitectura informatiilor, navigarea pe site si structura URL.
66Open Graph
O forma de marcare pe care o poti adauga la metadatele unei pagini web, care permite continutului sa contina un preview (video sau imagine) atunci cand este partajat prin intermediul retelelor sociale.
67PPC - Pay Per Click
Un model de publicitate pe internet folosit pentru a atrage trafic catre site prin utilizarea anunturilor (Google Ads) in care agentul de publicitate plateste un pret pentru fiecare clic.
68Persona
O reprezentare fictiva a unui vizitator sau client ideal al site-ului web – datele demografice, comportamentul, nevoile, motivatiile si obiectivele acestuia – toate bazate pe date reale. Cunoscut si ca: Buyer Persona, Marketing Persona.
69Parametru URL
Valorile adaugate unei adrese URL pentru a urmari de unde provine traficul (adica, linkul pe care a facut clic cineva pentru a va descoperi site-ul sau pagina web). Iata un exemplu de parametru URL (ingrosat): https://www.exemplu.com/exemplu-articol/?utm_source=share-back-traffic&utm_medium=desktop-share-button&utm_campaign=facebook
70People also ask
Functia People also ask (PAA) este o caseta care apare in rezultatele cautarii Google si afiseaza o lista de intrebari asociate. Intrebarile din caseta PAA sunt generate dinamic pe baza interogarii de cautare si au scopul de a oferi utilizatorilor informatii suplimentare si context legate de cautarea lor.
Exemple de rezultat People also ask
71Rich Snippet
Datele structurate pot fi adaugate unui site web pentru a oferi informatii contextuale motoarelor de cautare in timpul accesarii cu crawlere. Aceste informatii pot fi apoi afisate in SERP-uri (rezultatele cautarilor), rezultand o lista imbunatatita, cunoscuta sub numele de "rich snippet".
Exemple de rich snippets: retete, produs, locatii, evenimente.
Exemple de rich snippets: retete, produs, locatii, evenimente
72Robots.txt
Un fisier public in format text folosit de webmasteri care ofera instructiuni robotilor despre cum sa acceseze cu crawlere site-urile lor. Botii vor citi fisierul robots.txt inainte de a vizita adresele URL, iar fisierul are capacitatea de a le spune robotilor sa nu viziteze anumite directoare (dosare/subfoldere) cu o comanda „disallow”.

Exemplu de fisier robots.txt
Exemplu de fisier robots txt

73ROI - Return On Investment
Un raport intre venitul net si investitie pentru a analiza si cuantifica rentabilitatea investitiei si, prin urmare, costul/beneficiu al diferitelor campanii web. ROI este calculat prin impartirea veniturilor pe care le-ati castigat prin cautarea organica la costul investitiei totale, apoi inmultind cu 100.
74Schema
O forma de microdate care, odata adaugata la o pagina web, creeaza o descriere imbunatatita (cunoscuta in mod obisnuit ca rich snippet), care apare in rezultatele cautarii.
75SEO - Search Engine Optimization
Procesul de optimizare a unui site web – precum si a intregului continut de pe site-ul respectiv – astfel incat acesta sa apara in rezultatele organice ale motoarelor de cautare. SEO necesita intelegerea modului in care functioneaza motoarele de cautare, ceea ce cauta oamenii (cuvintele cheie si expresiile cheie) si de ce cauta oamenii (intentia). Tacticile includ modificarea aspectelor tehnice si de continut ale unui site web pentru a-i imbunatati vizibilitatea.
76SERP – Search Engine Results Page
Lista tuturor paginilor web si a reclamelor oferite de un motor de cautare ca raspuns la o interogare.

Exemplu de rezultate SERP

Exemplu de SERP

77Sitemap.xml
Reprezinta un fisier in format XML care listeaza adresele URL ale unui site web. Acest fisier comunica botilor si crawlerilor ce fisiere si informatii sunt disponibile pe un site. Cand motoarele de cautare acceseaza cu crawlere un site web, acestea vor examina harta site-ului pentru a intelege ce este important si cum sa navigheze pe site pentru a gasi documente si fisiere de accesat cu crawlere si de indexat.

Exemplu de fisier sitemap.xml

Exemplu de fisier sitemap xml

78SSL - Certificat SSL
Un fisier de date care cripteaza si protejeaza informatiile digitale. Atunci cand un certificat este implementat de un site, acesta asigura o conexiune sigura intre un server web si browser web, protejand informatiile utilizatorului de internet si site-ul web. Cand un site web foloseste un certificat SSL (Secure Sockets Layer), acesta va adauga pictograma unui lacat si "https" la adresa site-ului web.
79TLD - Top-Level Domain
Extensia unei adrese web. Acestea includ: .com, .net, .org, .ro, .info, etc.
80URL - Uniform Resource Locator
O adresa web a unei pagini sau a unui document de pe Internet. Utilizatorii de internet pot introduce o adresa URL intr-un browser pentru a gasi o pagina pe care o cauta. De exemplu, https://bull-seo.ro/servicii-seo/ este o adresa URL.
81Yahoo Search
Yahoo a fost un motor de cautare si un portal incredibil de popular in anii '90. Cautarea Yahoo a fost in mare parte alimentata de oameni, cel putin pana in iunie 2000, cand un motor de cautare necunoscut atunci numit Google a inceput sa alimenteze rezultatele de cautare organice ale Yahoo. Acea afacere a continuat pana in 2004, cand Yahoo a inceput sa foloseasca propria tehnologie de cautare. Din 2010, rezultatele de cautare organice ale Yahoo au fost alimentate de motorul de cautare Microsoft, Bing.

Yahoo Homepage

82Yandex
Cel mai popular motor de cautare din Rusia, Yandex a fost fondat pe 23 septembrie 1997.

Yandex Homepage

83Zero Click Search - Cautare de tip zero‑click
O cautare zero‑click (cautare fara clicuri) reprezinta cautarea unui utilizator cu un rezultat care raspunde direct la interogarea de pe pagina cu rezultatele motorului de cautare (SERP). Deci, utilizatorul nu are nevoie sa dea clic mai departe pe un alt link.
Exemplu de zero click search:
Exemplu de rezultat zero click search